Jednogłośnie dietetycy i badacze stwierdzają, że powodem depresji jest w większości przypadków nieprawidłowe odżywanie, czyli brak witamin- a w szczególności witaminy B3 (PP). Objawy psychiatryczne u osób z niedoborem tej witaminy to głównie: amnezja, lęki, bezsenność, omamy, ciągłe zmęczenie, strach przed ludźmi, brak lub słaba koncentracja.

Jak się okazuje zażywanie zwiększonych dawek niacyny (B3), może być pomocne w leczeniu depresji, a co za tym idzie w eliminacji toksycznych leków przeciw lękowych. Terapia niacyną uważana jest za prosty, bezpieczny i co najważniejsze skuteczny sposób walki z depresją.

Jedną z osób u której kuracja witaminą B3 okazała się skuteczna jest Bill Wilson, który w 1960 roku współzałożył amerykański klub AA. Zaciekawiły go badania kanadyjskiego doktora – Abram’a Hoffer’a, który z powodzeniem leczył niacyną pacjentów chorych na schizofrenię, stany depresyjne oraz uzależnienie od alkoholu. Bil Wilson zażywał 3000 mg witaminy B3 dziennie, a po kilku tygodniach wszystkie męczące go objawy minęły.

Kolejne badania potwierdzające pozytywne działanie witaminy B3 w zwalczaniu depresji opublikowano w czasopiśmie „Journal of orthomolecular medicine”. Zostały przeprowadzone na pacjentach cierpiących na różne rodzaje depresji.

W pierwszym przypadku pacjenci poddani byli kuracji witaminą B3 oraz uczęszczali na psychoterapię. Niacyna podawana była dożylnie w dawce 300-400 mg 10 pacjentom oraz 5 pacjentom w tej samej dawce doustnie. Dawkę zwiększano aż do momentu osiągnięcia przez pacjentów dziennej dawki 900 mg (jedna osoba osiągnęła dawkę 2500 mg). Najwyższe stężenie witaminy B3 podawane było przez okres 7-10 dni, a cała kuracja trwała 2-6 tygodni. Wyniki tego eksperymentu były zadowalające, ponieważ aż 14 na 15 pacjentów odczuwało poprawę samopoczucia.

Natomiast w drugim przypadku 11 osób dostawało 400-600 mg witaminy dziennie przez pierwszy tydzień, a następnie 900 mg przez następne dwa tygodnie. Kuracja została przerwana niespodziewanie, pacjenci nie wiedzieli kiedy to nastąpi. W tym samym czasie 5 innym pacjentom podawano placebo, a w razie potrzeby środki uspokajające. Żaden z pacjentów nie uczęszczał w tym czasie na psychoterapię. W tym przypadku nie zaobserwowano zmian w samopoczuciu pacjentów.

Co więcej, witamina B3 może być także pomocna wielu innych kłopotach zdrowotnych tj.:

– walce z miażdżycą,

– bólach migrenowych,

– zwalczaniu trądziku,

– problemach ze „złym” cholesterolem,

– zmaganiach z nerwicą i grzybicą,

-poprawia kondycję włosów i paznokci,

Niacynę, zwaną także kwasem nikotynowym możemy przyswajać na dwa sposoby. Po pierwsze zażywając ją w postaci tabletek i suplementów diety. Często występuję pod nazwą amidu kwasu nikotynowego, lub bardziej znanej niacyny. Jednak w wysokich dawkach dostępna jest jedynie na receptę (np. Niaspan), ponieważ jak każdy suplement spożyta w nadmiarze może powodować skutki uboczne. Jej

W aptekach jedne z najczęściej spotykanych suplementów z zawartością witaminy PP to głównie: Vital AB zawierający 18 mg witaminy B3, Stress Mangament z zawartością 15 mg, Vital B- 18mg , czy Senior Formula- 10 mg. Producenci produkują także suplementy dla dzieci na przykład Lion Kids D z zawartością niacyny 7 mg . Takie preparaty najczęściej występują w opakowaniach po 100, 60 kapsułek.

Przyjmowanie witaminy B3 w tabletkach zależy od tego jaki suplement wybierzemy i w jakiej dawce. Zazwyczaj pacjenci przyjmują ją dwa, trzy razy na dzień. Jak się okazuje przynosi pozytywne skutki w zmaganiach z depresją. Chorzy zaznaczają, że po przyjmowaniu witaminy PP odczuwają większą energię i lepsze samopoczucie, nie są senni, zauważają większą odporność i apetyt. Co najważniejsze suplement ten jest preparatem ziołowym i nie uzależnia w przeciwieństwie do innych leków antydepresyjnych..

Dziennie spożycie niacyny wynosi: kobiety -14 mg, mężczyźni- 16 mg, dzieci od 6. do 9. roku życia- 12 mg. Przy stosowaniu kuracji z witaminą B3 należy pamiętać, aby nie przyjmować jej za dużo. Dziennie nie można przekroczyć dawki 35 mg. Najczęściej możemy być na to narażeni, kiedy zażywamy witaminę PP w postaci tabletek. Skutki uboczne po zażyciu nieodpowiedniej (bardzo dużej ) dawki niacyny to: zaczerwienienie skóry, zawroty i ból głowy, nudności, nadmierna potliwość oraz ostra niewydolność wątroby. Co istotne witaminy B3 nie zaleca się osobom chorym na cukrzycę, wrzody i wątrobę. Ważne, aby witaminy B3 nie spożywać w połączeniu z alkoholem i nie stosować u kobiet w ciąży, ponieważ suplement może przenikać do mleka matki. Przy długotrwałym leczeniu niacyną zaleca się kontrolowanie stanu wątroby.

Dodatkowo jej szybsze wchłanianie przyśpieszają witaminy z grupy B, witamina C, fosfor i chrom. Kwas nikotynowy można rozpuszczać w wodzie, alkoholach czy glicerynie, co więcej charakteryzuje się odpornością na działanie kwasów, promienie UV i wysoką temperaturę.

Jeśli natomiast zażywamy wiele leków i nie chcemy nadmiernie obciążać naszej wątroby suplementami to kolejny sposób na przyswajanie niacyny to po prostu odpowiednia dieta. Niacynę możemy znaleźć zarówno w składnikach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego.

Bogatym źródłem witaminy B3 są przede wszystkim ryby i mięso, na przykład sardynkach (100 g) znajduje się aż 5,75 mg tej witaminy, tuńczyku (100g)- 10,3 mg, łososiu (100 g)- 6,8 mg, drobiu – 9,6 mg . Jeśli cierpimy na depresję w naszej diecie nie może zabraknąć także drożdży (100g) -35, 5 mg, orzechów ziemnych- 24, 2 mg , otrębów pszennych 21 mg, czy produktów pełnoziarnistych- 5, 2 mg . Dodatkowo nie rezygnujmy z jedzenia warzyw liściastych, zwłaszcza zielonych takich jak: szczaw, sałata, świeży szpinak, kapusta włoska, natka pietruszki i koper. Najmniej tej cennej witaminy znajduje się w przetworach mlecznych, warzywach tj.: marchew, cebula, a także owocach typu truskawki, jabłka i gruszki. Zmagając się z depresją w swojej codziennej diecie warto zrezygnować z kawy, słodyczy, czy białego pieczywa.

Pacjenci stosujący dietę bogatą w ryby, drób, czerwone mięso, suszone owoce, zielone warzywa i wiele innych składników zawierających duże ilości witamny PP zgodnie stwierdzają poprawę samopoczucia. Ponadto przy stosowaniu takiej diety osoby zauważają mniejsze skutki migreny, czy schizofrenii, a także poprawę apetytu. Jednym słowem niacyna poprawia nasz stan zdrowia fizyczny i psychiczny.

Jeśli chodzi o maksymalne stężenie witaminy PP w pożywieniu to wynosi ona dla kobiet w okresie ciąży- 30mg/ dz , dla dzieci 14- 18 lat- 30 mg/ dz, dla kobiet i mężczyzn- 35 mg/ dz.

Co więcej, niacyna jako jedna z niewielu witamin jest odporna na różne zmiany powstające w wyniku przechowywania i przetwarzania żywności. Ale uwaga, z racji tego, że witamina B3 jest podatna na rozpuszczanie w wodzie podczas długotrwałego gotowania może dojść do całkowitego wypłukania jej z danego produktu.

Jeśli mamy wątpliwości co do skuteczności i stosowania witaminy B3 w walce z depresją najlepiej skonsultować się ze swoim lekarzem i omówić sporne kwestie.

 

Serwis www.nieuleczalni.pl zawiera bazę metod leczenia stworzoną na kształt „Wikipedii”, ponieważ chcemy aby metody były dodawane (a większość także i edytowana) przez wszystkie osoby interesujące się zdrowiem.
Dlatego też Nieuleczalni.pl jest przestrzenią dla zwykłych osób korzystających z różnych metod leczenia, ale także dla specjalistów, lekarzy i terapeutów.
W serwisie możesz przeczytać
  • osobiste historie użytkowników odnoszące się do ich reakcji i opinii na temat danego leczenia
  • opracowania łącznie z naukowymi wynikami badań pod którymi podpisują się najlepsi specjaliści z całego świata.

Poszukując konkretnych zagadnień skorzystaj z wyszukiwarki na stronie głównej, pomoże ona odnaleźć wszelkie treści o poszukiwanej przez Ciebie tematyce.
Jeżeli masz ochotę dodać swoją osobistą historię lub metodę leczenia jakiejś choroby, skorzystaj z przycisku „dodaj” który znajduje się także na stronie głównej serwisu.

Discussion (0)

There are no comments for this doc yet.

Comment posting has been disabled on this doc.