Tags: dieta, nerwica

Parent: Nerwica

Napisane przez (Estera M.) , dnia

Zaburzenia nerwicowe (zwane potocznie nerwicami) to grupa zaburzeń psychicznych o bardzo rozmaitej symptomatyce. Należą one do najczęściej występujących zaburzeń psychicznych, a towarzyszące im dolegliwości pogarszają jakość życia, dlatego trzeba je w porę rozpoznać i leczyć.

Ogólny stan zdrowia ma znaczenie w prewencji i w terapii zaburzeń nerwicowych; dla jego poprawienia należy stosować odpowiednią dietę i właściwy tryb życia. Nie ma diety, która mogłaby zastąpić leczenie lub wyeliminować całkowicie postęp choroby. Jednak prawidłowe odżywianie wpływa na poziom serotoniny (hormonu szczęścia), dostarcza też mózgowi odpowiedniej ilości glukozy i zapobiega wahaniom cukru we krwi, co ma duży wpływ na nastrój i samopoczucie.Można przyjmować produkty zawierające witaminy z grupy B, kwas foliowy, magnez, selen, cynk, kwasy omega-3 i aminokwasy (tryptofan i fenyloalanina), itd. Należy przede wszystkim uregulować pory spożywanych posiłków tak, aby jeść 4-5 razy w ciągu dnia, co 3-4 godziny.

Śniadania: Trzeba pamiętać o nich codziennie, ponieważ gdy je omijamy pojawiają się wahania poziomu glukozy we krwi, co powoduje rozdrażnienie i kłopoty z koncentracją. Z tego powodu należy je spożywać w pierwszej godzinie po wstaniu z łóżka. Dzięki temu rano i przez resztę dnia będziemy mieć siłę i energię.

Kolacje: Powinny być lekkostrawne i jedzone najpóźniej 2 godziny przed snem. Na noc nie można jeść słodyczy, owoców itp., ponieważ to również powoduje rozregulowanie cukru we krwi.

Ponadto, podstawę jadłospisu powinny stanowić produkty zbożowe, które nie są produkowane z białej mąki. Należą do nich głównie: pieczywo i makarony razowe oraz kasze, ryż brązowy, płatki wieloziarniste itp.

Kolejną istotną grupą są orzechy (głównie orzechy włoskie) i nasiona, migdały, pestki słonecznika oraz dyni. Produkty te są doskonałym źródłem witamin z grupy B oraz magnezu.

Inną ważną grupą są mleko i jego przetwory, chude mięsa, ryby morskie oraz jaja. Produkty te są źródłem pełnowartościowego białka, które jest również ważne w leczeniu nerwicy. Obfitują też w witaminę B12, która występuje w produktach pochodzenia zwierzęcego, np.: wołowina, jaja, mięso z indyka, kury, mleko.

Codziennie powinno się spożywać 4 porcje warzyw, w tym roślin strączkowych oraz 2-3 porcji owoców. Zawarte w nich składniki mineralne takie jak magnez, potas, witaminy: A, E oraz C także korzystnie wpływają na samopoczucie. Najlepiej robić z nich sałatki z dodatkiem oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego, gdyż zawierają one kwasy omega-3, które sprzyjają produkcji hormonu szczęścia – serotoniny oraz łagodzą objawy nerwicy. Źródłem tych kwasów są również ryby, owoce morza, orzechy i nasiona.

Osoba z nerwicą powinna też spożywać codziennie kostkę gorzkiej czekolady, najlepiej takiej, która ma wysoką zawartość kakao np. 70%. Jest ona źródłem witamin z grupy B, magnezu i innych składników mineralnych. Na samopoczucie działają zawarte w niej teobromina i kofeina stymulujące nasz układ krążenia. Oczywiście nie należy przesadzać z jedzeniem czekolady, aby nie doprowadzić do nadwagi.

Woda – codziennie należy pić co najmniej dwa litry płynów. Niedobór wody może potęgować negatywne działanie stresu, złe samopoczucie. Najlepsza jest woda niegazowana, aby nie dopuścić do odwodniania warto spożywać wodę małymi łykami przez cały dzień. Dzięki temu nasz mózg i cały organizm będzie prawidłowo funkcjonował. Ponadto, możemy pić także soki: grejpfrutowy, pomarańczowy i pomidorowy, które dostarczają potasu regulującego ciśnienie krwi i gospodarkę wodną w organizmie; zapewnia on też prawidłową pracę nerwów i mózgu.

Mięso – dostarcza ono sporo aminokwasów: tryptofanu i fenyloalaniny. Fenyloalanina jest przekształcana w dopaminę, noradrenalinę i adrenalinę, odpowiadające za pamięć, refleks i koncentrację. Z tryptofanu powstaje natomiast serotonina, która zmniejsza napięcie nerwowe i podatność na stres, działa uspokajająco i nasennie.

Ryby – należy jeść dużo ryb morskich, ponieważ są bogatym źródłem witaminy B12 – cyjanokobalaminy niezbędnej ochrony komórki nerwowe oraz usprawniającej przewodzenie impulsów. Zawierają też cynk i selen – zwiększające wydzielanie endorfin oraz kwasy omega-3, które są budulcem komórek kory mózgowej. Odpowiednia ilość kwasów omega-3 i DHA może chronić przed rozwojem nerwicy. Kwasów omega-3 najwięcej znajduje się w tłustych rybach morskich np.: sardynkach, śledziach, makreli, łososiu, czy tuńczyku. Z kolei kwasy tłuszczowe omega-6 znajdują się w produktach pochodzenia roślinnego (sezam, orzechy lub słonecznik).

Sól – należy wykreślić z jadłospisu tzw. produkty wysoko przetworzone: chipsy, dania błyskawiczne, potrawy typu fast-food. Zawierają one dużo soli i glutaminianu sodu, które zwiększają ciśnienie krwi i pogłębiają napięcie.

Alkohol –nie należy zapijać stresów i problemów, ponieważ to pomaga tylko przez krótki czas. Poza tym trzeba pamiętać, że osoby cierpiące na nerwice należą do grupy ryzyka uzależnień. Wielu z pacjentów cierpiących na nerwicę sięga po alkohol, błędnie uważając go za ratunek. Niestety spożywając alkohol, zataczamy błędne koło, jeszcze bardziej pogłębiając swą chorobę. Z tego względu z naszej diety warto wyeliminować wino, drinki czy piwo.

Kofeina – należy jej unikać, ponieważ wypłukuje organizm z magnezu, podnosi poziom kortyzolu (hormonu stresu), który powoduje m.in. zwężenie naczyń krwionośnych. Naukowcy z Oklahomy twierdzą, że picie kawy w sytuacjach stresu powoduje duży wzrost ciśnienia tętniczego krwi i zwiększa ryzyko chorób układu naczyniowo-sercowego.

Nikotyna – zawarte w papierosach substancje smoliste przyspieszają procesy starzenia się, a zmiany w układzie nerwowym są nieodwracalne. W znacznym stopniu nikotyna tak samo jako alkohol wpływa na nasze samopoczucie, a także pobudzenie układu nerwowego. Ponadto, palenie papierosów silnie uzależnia, dlatego jeśli chcemy uniknąć wielu groźnych chorób w tym nerwicy należy odstawić papierosy i wszelkie używki zawierające nikotynę.

O znaczeniu odpowiedniej diety w leczeniu chorób, w tym także nerwicy, świadczą liczne publikacje poświęcone temu tematowi. Wskazówki dotyczące właściwego odżywiania zostały chociażby opisane w książce pod red. D. Gajewskiej „51 zaleceń dietetycznych w wybranych stanach chorobowych”.

 

Serwis www.nieuleczalni.pl zawiera bazę metod leczenia stworzoną na kształt „Wikipedii”, ponieważ chcemy aby metody były dodawane (a większość także i edytowana) przez wszystkie osoby interesujące się zdrowiem.
Dlatego też Nieuleczalni.pl jest przestrzenią dla zwykłych osób korzystających z różnych metod leczenia, ale także dla specjalistów, lekarzy i terapeutów.
W serwisie możesz przeczytać
  • osobiste historie użytkowników odnoszące się do ich reakcji i opinii na temat danego leczenia
  • opracowania łącznie z naukowymi wynikami badań pod którymi podpisują się najlepsi specjaliści z całego świata.

Poszukując konkretnych zagadnień skorzystaj z wyszukiwarki na stronie głównej, pomoże ona odnaleźć wszelkie treści o poszukiwanej przez Ciebie tematyce.
Jeżeli masz ochotę dodać swoją osobistą historię lub metodę leczenia jakiejś choroby, skorzystaj z przycisku „dodaj” który znajduje się także na stronie głównej serwisu.

Discussion (0)

There are no comments for this doc yet.

Comment posting has been disabled on this doc.